Jeg arbejder med mange forskellige værktøjer som f.eks. Google Analytics, Adobe Analytics, Piwik, Crazy Egg og Hotjar

På det seneste har data tilsynet meldt ud at vi ikke kan bruge google analytics i danmark.
Det betyder at der har været mange henvendelser til hvordan man kan komme omkring dette.

En Guide til Reverse Proxy

Indledning

Datatilsynets nylige beslutning omkring brugen af Google Analytics i Danmark har skabt mange spørgsmål og usikkerhed. Denne artikel vil udforske måder at navigere i dette nye digitale landskab ved at fokusere på alternative løsninger som reverse proxy-opsætninger og andre analytics-værktøjer.

Reverse Proxy som løsning

En reverse proxy kan fungere som en mellemmand mellem din webshop og Google Analytics. Med denne tilgang kan du anonymisere brugerdata, inden de sendes videre til Google’s servere i USA. Her er en trin-for-trin guide til opsætningen:

  1. Opret en Konto hos en EU-baseret Proxy Udbyder: Stape.io er et eksempel, og deres hovedformål er at “pseudonymisere” brugerdata.
  2. Tilføj Proxy-link til Din Webshop: Dette tillader din shop at sende tracking data til den valgte proxy.
  3. Tilknyt Proxy til Google Tag Manager: Dette sikrer, at dataene, nu anonymiserede, kan modtages af Google.

Bemærk: Denne opsætning kan have en indvirkning på detaljeringsgraden af dine analytics-data.

step 1: https://stape.io/blog/how-to-set-up-google-tag-manager-server-side-container
step 2: https://stape.io/blog/how-to-add-a-custom-domain-to-the-google-tag-manager-server-container
step 3: https://stape.io/solutions/tag/power-up

Analytics Alternativer Placeret i EU

Hvis du ønsker at undgå besværet med at opsætte en reverse proxy, er der andre analytics-løsninger, der ikke er underlagt de samme begrænsninger:

  • Simpleanalytics.com: Enkel, let at bruge, og fokuseret på privatlivets fred.
  • Plausible.io: Tilbyder en moderne grænseflade og respekterer brugerens privatliv.
  • Matomo.org: En open-source løsning, der giver dig fuld kontrol over dine data.

Hvad skal man være opmærksom på?

  • Databeskyttelse: Uanset din valgte løsning, skal du sikre, at den overholder EU’s databeskyttelseskrav.
  • Funktionalitet: Dit valg af værktøj skal matche dine forretningsbehov i forhold til analytics dybde og bredde.
  • Pris: Overvej også omkostningerne ved at skifte til et nyt værktøj eller opsætte en reverse proxy.

Konklusion

Datatilsynets beslutning omkring Google Analytics behøver ikke at være en showstopper. Med alternativer som reverse proxy-opsætninger og EU-baserede analytics-værktøjer, er der flere måder at fortsætte med datadrevet beslutningstagning.

Disclaimer: Denne artikel er ikke juridisk rådgivning. For mere information, besøg Datatilsynets hjemmeside.

Har du flere spørgsmål eller brug for vejledning? Skriv til mig, så vi sammen kan finde den bedste løsning for dig.

Hvad skal du igang med?
Kontakt